2014. szeptember 3., szerda

Őszbe hajló ívek

Bartók Béla ménesei

            Jánosi Zoltánnak a
Szétbotozott nemzedékért

Megszólalni könnyedebben,
mint a szóban szörnyedelmem,
s lágyan, mintha nyugodalmam
élne minden újabb dalban.

Vívódni halk hajlatokkal?
Nem vívódni hajlamokkal,
harc-érlelte figurákkal,
csak lélekmély Bach-fugákkal?

S dübörögve, ha a dallam
úgy dübörög fűben-falban,

ágaskodik, fényeskedik,

Bartók Béla ménesei.


Arany - ezüst

  Az Alsósztregovára utazó
Fráter Erzsike képében távozóhoz


Hej, te magadat mutató
gyöngypataki réce,
indigóba borul a tó,

érett öled érce.

Durrogó-brummogó
mackóbőr  se, más se,
csak ez szakad, az őszi ,

hogy az arcod vésse.

Na Sztrehovou tágyem...
Kőszál-asszony ümmget
Terítsen rád ángyom
vagy a húgom inget.
Fejéret-habosat,
gyököd sava sárgát,
világra hogy hasadd
hóhasadnak ágát.

Pörzsike-Erzsike,
csak egy lángot szólj mán,
lesz mejjedbe nyers ige,
te hóttig nyoszolyólyány!

Öledbe, ha hús-iga,
gyufa feje tarló,
szögmezejed aranylik a
hasogató naptól.

volna csak mindigre
élődni-halódni,
szenvedélynek arany-ezüst
nyűgét befogadni.


Mikszáth úr második esküvője

 
Gyapjú száll a tüskefára,
kapd el Bundás, régi szógám,
nekem lett az kitalálva,
mire jó, ha nem látszom r.

Juhpihével, báránypelyhe
szálló ősszel, pipafüsttel
kerék fordul, térül helybe,
szilva buggyan nehéz üstben.

Őszi köd is itt hömpölyög,
s ha szerelem, idetoppan,
van itt kalap, fej meg könyök,
az vagyok még, aki voltam.

Kisze-báb az Ipolyban

Schéner Mihálynak,
amikor együtt szidtuk
a szotykákat, a pipulákat
meg a sunykókat.

Szemöldökül rakva
sárba fagyott fecske,
bámulhat a napba,
mekeg, mint a kecske.

Feje helye rocska,
hej a haja szöszmöt,
nyávog, mint a macska,
s r a gyömöszt.

Mégis folyton pd,
csiga nyakú sárkány, s
zukakutya ördög,
balvégzetű bálvány.

Sokszáz nevét mondjad,
majd nem tud igézni,
bikabocit borjad
szeme aki nézi.


Öreglegény

 
Sugár szava aranysárgán
felvillant  az alkonyatban,
mégsem volt ő aranysárkány,
s győzte borban vagy konyakban.

Reményei rendben voltak,
s attól, kit a hite hintált,
kapott végül egy lágy holdat,
hamuba sült palacsintát.
 
Másnap
                                       P. Mihálynak


Ez a hajnal titkos tücskök
békés takarója,
de a parazsat, a füstöt
két tenyerem óvja.

Szálljon a tűz, haló lángja
virágokba hullan.
Minek ide magos máglya
fölélni a múltam?

Kelyheink ha kiürültek
kormot köp a kályha,
őszbe, sárba-sírba sürget,
de a tavaszt fájja.

Hej, de mégis ropogósan
perdüljön a rondó,
horzsolódjon rózsa torzsa,
májusunkat mondó.

Arcomat majd könyökölöm,
fülig ér a térdem,
vigyor is lesz az örömöm,
vicsor is a bérem.


Bazsalikom


Agyagbarna országomban
bazsalikom nyílik,
mosolyomat gond szántotta
sárig meg a sírig.

S kincsőke, selyem-asszony,
gyönggyel, sárarannyal
két csípője vigasztaló
beölelő angyal.

Mintha fácán, ollyá levén
csaliton, mezőben,
ágainak mohos közén
ujjongjak, verődjem.

Most már ködös hajnal fogad,
bazsalikom harsog,
bontják-rontják országomat
haragvó harangok.

Diszkó


Diszkre-hopszra, lélek rossza,
éjszak hosszat sürög-pörög,
öklös markát dagonyozza
piros szoknyás lába között.

Nem is ő az, csak a mámor,
mely rángatta, ostorozta,
búgatta, forgatta, végül
kilökte, mint üres arcot.

Rock ballada


Röpített, mint görcsös-gacsos
hullott vakolatú
téglafali mítosz,
s vállamban a tatoo

Kigörcsölt sarkai
arcomat ha érik,
síkmosolya angyali,
hóplakát a térdig.

Meztelen a szégyen,
tipegő, ragacsos,
szakadt hirdetményen,
ráfut a villamos.

Csak egy pillanatra
ismertem az arcod.
S bondítsak miatta
lélekszót, harangot?


Pokolfa
(allegória)


l.
Nincs vállamon kaszanyél,
se ásó-, se kapanyél,
mikor jutok haza r,
sűrű erdő hazavár.

Nincs vállamon kapanyél,
mikor jutok haza én?
Ásóm, kapám, se kaszám,
engem csak a csuda r.

Engem csak a csuda r,
nincs vállamon kaszanyél,
szegénylegény vagyok én,
sűrű erdő a hazám.
 
2.
Messzi földi babérfa !
Mért szült engem paraszt-anya?
Beléd halok babérfa.
Két ágad közt akasztanak.

Mért szült engem paraszt-anya?
zsivány vagyok, te szép fa,
magyar vagyok, betyár vagyok,
beléd halok, babérfa.

Bitang vagyok, felkötnek ott,
három napig elkorhadok,
negyednapon kézenfognak,
vijjoghatnak betyárdalok.

Három napig elkorhadok,
költő vagyok, beléhalok,
kézen engem sosem fognak,
belédöglök, hogy én vagyok.

3.
Te rab-leány, kun leány !
Hun nem leány? Hun leány ?
Fonnyadt gazdád az a nyamvadt
basibozuk veterán?

Székely leány, úz leány,
orgonafát húzz reám,
híjjad ide lánypajtásid,
s megleszünk az esztenán.

Vót egy babám, cigánlány,
hevertünk az esztenán,
forró csöcsét számba nyomta,
nesze, gádzsó, szídd ki mán!

Hejj, te szőke cigánlány!
Zöldell a rozs, puha mán,
punád alá hadd teríjjem
földig szőrű su-subám.

Te vagy, akit szeretek,
mingyá belégebedek,
azé jáccnak szívemmel a-
zördögök meg egerek.
 
4.
Jajj, Pokolfa, Pokolfa,
vinnél engem pokolra.
Mért kellek én, mért lettem én
vénen beléd bomolva?

Feketenyár fehér fa,
habzó meggyfa, fehér fa,
lennél inkább, lennél inkább

lánggal égő babérfa !

Jajj, de lábam letér a-
zigaz útról, fehér fa,
esőharmat sírjon fölém,
borulj fölém, te szép fa.

Bolondmalom

Sanyi bácsi postagalambja.
 (A Csalimese nyomán,
a malom elment eprészni.)

l.
Eprész-malom a horhoson,
egyrészt nagyon korosodom,
másrészt békám ugráltatom,
ne lépj, hékám, búvár-malom.

Kisbékámat ugráltatom,
ne zavargászd, búvár-malom,
egyrészt én is búvárkodtam,
másrészt mégis gúnárkodtam.

Korosodom, rósodom,
nem nekem a horhoson,
ott kószált az atyám lelke,
de valaki elemelte.

Jobb nekem az e m e l e t e n
lelkemet ha emelgetem,
dú-dá-dúmat dúdolgatom,
gyöngyöskémet búbolgatom.

2.
Lapát lappog a víz alatt,
jaj, de régen nem láttalak,
galambdúcom dúcolgatnám,
inge-blúzod gombolgatnám.

Korosodom, rósodom.
Lenne jobb má’ a horhoson?
Kószált ott az apám lelke?
Vagy valaki fölemelte?

Glú-glú-glú-glú, galambocskám,
sötét mohám, galambpostám,
míg az időd el-glú-glúzod,
kalandos az inge-blúzod.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése